🖤13-16. DNY BIOneeds🖤 Užijte si akci 5+1 na přírodní kosmetiku

GREENWASHING: CO TO JE A JAK HO POZNÁTE?

Greenwashing je v podstatě lživá reklama. Firmy se prezentují jako ekologicky odpovědné, i když jejich činnosti nebo výrobky tomu neodpovídají. Často šíří nepodložené nebo zavádějící informace o ekologických přínosech a dopadech, aby vše působilo „zeleněji“. Termín byl poprvé použit již v 80. letech minulého století, avšak do povědomí široké veřejnosti se dostává až posledních několik let.

greenwashing--co-to-je-a-jak-ho-poznateJe to způsobeno stále větším zájmem o ekologii a samozřejmě rostoucí poptávkou po věcech, které naše životní prostředí méně zatěžují. Celému lidstvu totiž začíná kolektivně docházet, že nám takzvaně teče do bot a pokud se budeme k planetě Zemi chovat tak jako doposud, začneme všichni velmi brzy pociťovat nevyhnutelné následky.


Mnoho lidí začíná upřednostňovat přírodní kosmetiku, materiály nebo i zdroje energie. Pro firmy všech odvětví je tedy výhodné působit ekologicky, protože to jednoduše lépe působí, získává to zákazníky a tím pádem peníze.


JAK VYPADÁ GREENWASHING V PRAXI?

1) Slovíčka na obalu – netoxický, přírodní, rozložitelný, šetrný, ekologický. To vše si mohou výrobci (především mimo EU) napsat na přední stranu obalu bez většího legislativního ověřování nebo důkazů. I „ekologický“ výrobek tak může způsobovat například významné znečišťování oblasti, ve které je vyráběn. 

2) Certifikace – jako nejjednodušší příklad uvedu pravděpodobně nejznámější certifikát Leaping bunny, který zaručuje to, že daný výrobek, včetně použitých surovin, nebyl testován na zvířatech. Pro logo certifikátu je typický králík, jak již název napovídá. Tento symbol se dostal do povědomí mnoha lidí: králík na obale netestováno. Firmy toho využívají při greenwashingu a na obal si zkrátka nakreslí nějaké podobné logo s králíčkem – certifikace ovšem vůbec nemusí existovat nebo nemusí být tak přísná jako právě Leaping bunny. Totéž se dá provést s téměř jakoukoliv certifikací.

3) Vizuál a materiál – zelená barva obalu, obrázky listů, květin, zvířat, papírová krabička… To vše zkrátka na první pohled bude působit víc ekologicky, než třeba plastový neonově fialový obal se třpytkami. O složení produktu, původu obsažených surovin a ekologickém dopadu to ovšem vůbec nic nevypovídá. 

greenwashing--co-to-je-a-jak-ho-poznate-1Jedním z nejznámějších příkladů greenwashingu je kampaň společnosti BP, která hojně používala zelené barvy a symboly slunečnice, aby se prezentovala jako ekologicky odpovědná firma. To vše navzdory skutečnosti, že její hlavní činností byla těžba a zpracování fosilních paliv. Podobně, kampaň Chevronu nazvaná 'People Do' ukazovala zaměstnance ochraňující zvířata, zatímco společnost pokračovala ve znečišťování životního prostředí.

JAK POZNAT GREENWASHING?


Na tuto otázku bohužel neexistuje jednoduchá odpověď a návod, jak zaručeně rozeznat opravdu ekologické produkty od těch „falešných, na oko zelených“. Pokud vám opravdu záleží na tom, co používáte, vzdělávejte se. Hledejte konkrétní ověřené certifikáty a podmínky k jejich udělení. Buďte do jisté míry skeptičtí a používejte
obyčejný selský rozum. Čtěte složení, protože pokud je vepředu napsáno „ekologický produkt“ a vzadu je na prvním místě uveden ropný derivát, asi tam něco nehraje. Nenechte se zmást a vybírejte chytře.

 

 

 

LEA švecová

 Autor článku: Lea Švecová

 "Jsem naprosto normální až obyčejná mladá žena. Část života jsem prožila na vesnici, a tak mám velmi blízko k přírodě. Miluju procházky, západy slunce a zvířata. Ani nevím, jak jsem se dostala k tématům ekologie, ale jednoduše to zapadlo do mého života a je jeho nedílnou součástí od mých 18 let. Láska ke knihám, češtině a psaní ve mně byla ještě dávno předtím. Psaní článků o přírodní kosmetice je tedy pro mě úžasnou fúzí mých oblíbených věcí a úžasná seberealizace."